onsdag, april 14

Tolix lover, men besviken.....

I maj 2009 beställde jag 6 st vita Tolix stolar till vårat kök från nätbutiken Blacknwhite. Fick bra service och fick meddelande om att dom var beställda men att det skulle dröja för att fransmännen skulle ha semester mitt i sommaren, hm ja det kan man förstå men måste alla gå på semester samtidigt? Det skulle vara det i Sverige, herregud hur skulle det gå? Det dröjde och dröjde och dröjde. Till slut fick jag dom äntligen i oktober 2009. Jag var så lycklig......För ca 1 1/5 månad sedan upptäckte jag att en stol var 3 cm kortare i ryggen och synade den och fick då syn på att den är böjd. Ni kan se skillnaden på bilden. Jag skrev direkt till nätbutiken och fick till svar ca 3 veckor senare att det inte finns något att göra, att jag har haft stolarna för länge enligt dom och leverantören och att dom var perfekta när jag fick dom. Jag har alltså haft dom i 5 månader, på denna stol har en 8-årig pojke suttit och i vår familj är det noga med att vara rädda om våra saker. Hm vad hjälper det? Det borde finnas någon typ av garanti kan jag tycka. Hur kan man böja en stol helt perfekt med ryggen? Ja många frågetecken. Jag skall försöka maila till leverantören men det känns lite hopplöst. Det kommer sluta med att jag köper en ny för att jag retar mig och den andra hamnar någon annanstans i huset, suck.....Nu skall jag gå och bli blondin, fylla i benan. Måste ju bli fin till Sälen....

Vill bara tillägga att nätbutiken ligger i Malmö, så stolarna är köpta i Sverige.....



Kram Anne

27 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Sånt är aldrig roligt! Synd att köpet är gjord från annat land, det skull blivit lättare om det var i Sverige med garanti m.m. Men säker är man aldrig!
Synd!

Jannicke sa...

Dette er dårlig reklame for Tolix!!!

De burde vært bedre på service!1

Stå på!

Klem J.

a piece of happiness sa...

Sånt där är tråkigt. Inte ser man väl en sån sak på en gång heller.

Jag tror dock att det är bara du som ser det, men vad hjälper det eller hur?

Fina är dem i alla fall.

HEMLÄNGTAN sa...

Nej vad tråkigt. Tycker faktiskt att det är lite dåligt att dom inte kan anstänga sig lite mer. Det är ju ganska mycket pengar det handlar om, inte kul för dig om du bara ska låta det gå.
Hoppas att det ordnar upp sig på något sätt.
Kram, Jenny

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

Fy vad trist! Hatar dålig service. Tolix kostar ju en del och då vill man ju få ngt för pengarna...

Hoppas de ger med sig
Kram Madde

H A J sa...

Fy så tråkigt!!
På dom bara, tycker inte att du ska ge dig. Ta kontakt med Tolix direkt och ifrågasätt om återförsäljaren verkligen ska få var återförsäljare. Även om det inte hjälper så har man i alla fall sprattlat lite!!
Ha en underbar vistelse i Sälen!
Kram
J
Ps H är i era trakter idag!

House number 15 sa...

Nej, det var ingen vidare reklam för nätbutiken, och att de inte tar tid att svara på ditt mail, urdåligt!!!
Om de påstår att ni har suttit sönder den så kan man verkligen frågasätta kvaliten!!!

Ge dig INTE! Kunden har alltid rätt heter det inom branchen.
Kramar

Anonym sa...

Nä fy vad tråkigt! Man kan ju alltid lyssna med Konsumentombudsmannen/kvinnan vad dom tror. Dålig reklam för Tolix. Lycka till! Kram Sofia

Karin sa...

As I am a real Tolix lover myself, I would advice you to write to them directly. I'm sure they will do something about it. Although french people...:o)
Good luck!
Karin

Hem och Lycka sa...

Nähä!? Riktigt dålig service både av Tolix och av nätbutiken. Sånt som jag ryser av när jag läser eftersom jag tycker att kunden är jätteviktig och därför ska bli nöjd och glad. Inte bra, inte bra.. Och 3 veckor svarstid?? Jösses..

Ser klart och tydligt att den är böjd och självklart borde ni bli kompenserade på något vis genom nätbutiken som ändå är den som har kundkontakten!

Hoppas det löser sig men ge dig inte!

kram Mia

Tulipa sa...

Hej Anne!
Ja, jag förstår att du är besviken!!! Som sagt ingen bra reklam för dem att de inte åtgårdar, säkert någon som blir avskräckt från att köpa dem nu...

En så pass dyr stol ställer man ju en del krav på, med all rätt, eller hur?

Hoppas att detta kan ge dig lite rättvisa, att de kanske drar öronen åt sig...saker ger ju ofta ringar på vattnet...

Kraam Mariette

Signe 1 sa...

Ja du vet ju vad jag tycker vännen, katastrooof!! De ska hålla dessa stolar, forever....typ.

Kram S.

hemma hos lilla mej sa...

Vad dåligt att inte göra nåt!!!!Dålig reklam för Tolix.Det borde vara bättre service.Vad tråkigt för dej.Önskar dej en fin kväll vännen Kramar Rita ♥

Fånga dagen sa...

JA det är lätt att irritera sig på en sån sak och det var ju tydligt också. Men vad kan man göra när de säger att det inte går att ordna, maktlös är man. Irriterande.
Men du ska ju till sälen i alla fall :)
Ha en bra kväll
Kram Lena

Sandra | Inspirera Mera sa...

Vad tråkigt! Det är inte bra service från deras sida. Vad har de tänkt att stolen bara ska hålla sig i fem månader?

Fru Fly * Heidi sa...

Elendig service, skjønner at du er skuffet!!! Håper du er fornøyd med håret og nyter våren ellers!:) Klem Heidi

Jenny sa...

Hej Vännen!
Men vad tråkigt! Ett sånt gammalt "anrikt" företag som Tolix borde ha både bättre kvalitet och framför allt service!!

Hoppas det löser sig!
(annars går vi ihop alla bloggerskor o mailbombar dem, hihi;))

Kraam Jenny

Cathrin sa...

Morr så sur jag blir när jag läser om hur du blivit bemött! Låter helt otroligt korkat att hävda att du själv åstadkommit det där. Håller med Jenny, dummar de sig kan vi säkert hitta på något tillsammans.

Kram

Bella sa...

Men, du så tråkigt... Dels så blir man ju så besviken på att det är fel på de saker man köpt och när man sen inte kan få någon hjälp att rätta till felet blir man ju inte så glad... Tråkigt, då stolarna är så fina...

Hoppas du blev nöjd hos frisören :)

Kramar Bella

Dicksonska våningen sa...

Hej!
Låter inte bra det där med stolarna från Tolix... Jag jobbar ju i möbelbutik och det är ju 2-3 års reklamationsrätt på möbler. Står i lagen. Konsumentköplagen tror jag den heter.
Undrar om du inte kan läsa lite om regler för sån´t här på Sveriges Möbelhandlares hemsida.
Jag ska se om inte jag kan hitta något som du kan argumentera med. Imorgon på jobbet ska jag höra mig för.
Annars är jag med på mailbombningen!!!

Vi hörs!
Kram Annika

Anonym sa...

Tråkigt att höra...

Men som sagt enligt konsumentlagen så har du 1 års garanti med 3 års reklamtionsrätt.
Så är inte stolen som den ska vara så är det en reklamtion.
Det ska butiken ta, så där är det inga problem.(deras skyldighet)

Har dom inte informerat att det kan vara olika höjder eller former på stolen så skall alla vara på pricken lika. Det kan du hänvisa.

Så maila dom igen och skicka foto och hänvisa till garantin samt att du vill ha en ny stol eller ev. går med på en prisreducering på typ 20% (om du nu gör det)



OM dom fortfarande är taggiga, så
hänvisa att du vänder dig till allmänna reklamtionsnämnden samt till Tolix så kommer dom nog att ändra sig ;)
Jag skulle förstå om man kommer nästa ett år efter, men 6 veckor efter leverans är det inga problem

Lycka till - hojta till om du vill ha lite hjälp :)

MVh/ Fia

Godastunder-tokigaidéer sa...

Både tråkigt och retligt att man inte har upptäckt det innan. Man blir så irriterad på sig själv, men det är ju inte lätt att upptäcka. Tråkigt att behöva köpa en ny med tanke på vad de kostar.

Lycka till
Ha det gott
Kram Anna

Carin sa...

Åååå, TRÅKIGT!!! Jag är precis likandan! Upptäcker jag något som "stör ögat", kan jag tok-reta mig på det! Har haft en del med Fransmän via jobbet att göra och vet att det skiljer hästlängder på menatlitet....

Hoppas det ordnar sig....

Kraaam Carin

Linruz sa...

Du ska stå på dig vännen. Det ska inte vara så!!!!
Bamse kram fråpn sjukstugan

Mille sa...

Det är ju solklart att det är en transportskada!
Det ska du inte acceptera, nej nej nej.
Ring igen, skriv brev och kontakta ARN, de har bra pdf-filer som man fyller i med lätthet. I värsta fall, säg att du skriver ner historien i din blogg, och att du har x antal läsare i veckan. Det kan nog få vilken ÅF att tänka om, om de är måna om sina kunder.
Lycka till!

Therése sa...

Åh så fruktansvärt irriterande! Förstår dig, jag skulle bli galen. :-( Tyvärr verkar det vara vanligt att leverantörer skjuter över ansvaret på kunden - ser det väldigt ofta och blir lika arg varje gång. MEN - då vet jag i alla fall att jag inte kommer att handla hos den butiken... suck!

Vitt och Blått sa...

Hua vad irriterad och leden jag hade blivit också!! Tråkigt med dålig service! (Dålig reklam för företaget/hemsidan ni handlat från, då de är både dyra och väldigt populära) Men enligt lag har man reklamationsrätt i två år efter inköpet. (Kunden har ALLTID rätt) Jag menar, ni hade ju inte kunnat göra stolen mindre och perfekt sne av egen kraft! Isåfall är det väldigt mjukt stål och dålig kvalité - stå på dig vännen! Ha en bra torsdag! Kram E